فوتبال

تیم ملی فراموش‌شدگان!

تیم ملی فوتسال زنان ایران در شرایطی بحرانی روزگار خود را سپری می‌کند و در سایه بی‌توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.

به گزارش فوتبالز و به نقل از فوتبال 360«قهرمان آسیا»، لقب تیم ملی فوتسال زنان ایران در قاره کهن است. تیمی که با 2 قهرمانی پیاپی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از این حیث رکورددار هم بوده اما در سالیان اخیر این تیم روزهای بحرانی را گذرانده و هنوز هم در بحران است و خبری از رسیدن به ساحل آرامش نیست. تیمی که تصور می‌شد بعد از کسب 2 قهرمانی در آسیا ارزش بالاتری برای مدیران فدراسیون فوتبال داشته باشد اما شرایط بالعکس همه تصورات است.

تیم ملی فوتسال زنان ایران بعد از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2018، در 4 سال اخیر شاید جمعاً بتوان گفت که فقط یک ماه وجود خارجی داشته است! تیمی که سال گذشته برای برهه‌ای کوتاه‌مدت تشکیل شد و به مسابقات کافا رفت و 2 بازی دوستانه مقابل روسیه انجام داد و مجدداً تعطیل شد. آن‌هم در شرایطی که رقبای ایران مانند کشورهای ژاپن، چین، تایلند، اندونزی، مالزی، کویت و حتی عراق به خوبی توانسته‌اند در طی یکسال گذشته از روزهای کرونایی فاصله بگیرند و خود را به فرم ایده‌آل نزدیک کنند.

4 تورنمنت سرنوشت‌ساز در یکسال

مدیران فدراسیون فوتبال (از دوره سرپرستی حیدر بهاروند تا دوره ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و سرپرستی میرشاد ماجدی و البته ریاست مهدی تاج) همواره در واکنش به چرایی تعطیلی تیم ملی فوتسال زنان و عدم توجه مدیران فدراسیون به آن، بهانه کرونا و البته تعطیلی مسابقات و تورنمنت‌های آسیایی را به زبان آورده و مدعی بودند که موضوع در دست بررسی است و به‌زودی تصمیم‌گیری خواهد شد اما فعلاً خبری از تصمیم‌گیری تازه درباره تیم ملی فوتسال زنان نیست و به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن جام جهانی همچنان شرایط تعلیقی فوتسال ملی زنان ادامه داشته باشد.

ملی‌پوشان فوتسال زنان ایران یکسال سرنوشت‌ساز را در مقابل خود می‌بینند. سال 2023 سالی مملو از تورنمنت برای فوتسال زنان ایران است، از بازی با تیم ملی روسیه و تورنمنت کافا که می‌تواند آغاز دوره آماده‌سازی زنان فوتسالیست ایرانی باشد تا 2 تورنمنت بسیار مهم جام ملت‌های آسیا و مسابقات داخل سالن آسیا که هدف‌گذاری ایران، کسب سومین قهرمانی پیاپی در جام ملت‌ها و نخستین قهرمانی در ادوار مسابقات داخل سالن آسیا است.

غیبت خانم نایب‌رئیس اینجا به چشم می‌آید

فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته در حوزه زنان عملاً در حالت تعطیل کار خود را پیش می‌برده، چون نایب‌رئیس زنان به دلیل مشکلات غیرفوتبالی در زندان بوده و امورات در کمیته زنان در غیاب خانم رئیس پیگیری می‌شد! با توجه به غیبت شهره موسوی عملاً موضوع رسیدگی به مشکلات فوتبال و به ویژه فوتسال زنان از دستور کار هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم خارج شده و همین مسئله باعث شده تا کمترین توجه به مسائل فوتبال و فوتسال در ماه‌های گذشته رخ بدهد.

موسوی گفته می‌شود به پایان مسیر همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال رسیده و احتمالاً به‌زودی جانشین او در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال معرفی می‌شود. جانشینی که باید فوراً رسیدگی به وضعیت نابسامان فوتبال و بالاخص فوتسال زنان را در دستور کار خود قرار بدهد و آن‌ها را از شرایط بحرانی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نجات بدهد.

ضرب‌العجل برای فدراسیون؛ سرمربی این تیم را معرفی کنید

تیم ملی فوتسال ایران بعد از جدایی شهرزاد مظفر در سال 2018 بعد از کسب عنوان دومین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا همواره در چالش انتخاب سرمربی بوده است. در این فاصله زمانی 4 ساله، مدتی کوتاه سکان هدایت تیم ملی در اختیار شهناز یاری بود و مدتی هم فروزان سلیمانی به عنوان سرمربی انتخبا شد اما هیچ‌کدام از این 2 سرمربی دوران طولانی در تیم ملی نداشتند.

سلیمانی سال گذشته در آستانه آغاز تورنمنت کافا به صورت فوری و موقت از سوی مدیران وقت فدراسیون فوتبال انتخاب شد. البته که پیشتر در دوره مدیریت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم قرار بود سرمربی تیم ملی فوتسال زنان انتخاب شود و در آن برهه شهره موسوی هنوز درگیر مشکلات غیرفوتبالی نشده بود و جلساتی هم در این زمینه برگزار شد اما در نهایت با دخالت سایر اعضای هیات‌رئیسه فرآیند انتخاب سرمربی به سرانجام نرسید.

خبرگزاری مهر در آن مقطع در خبری جنجالی اعلام کرد که احسان اصولی عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در ساختمان فدراسیون با علی صانعی سرمربی نام‌آشنای فوتسال ایران که قرار بود به عنوان مدیرفنی تیم ملی فوتسال زنان فعالیت کند، دست به یقه شده و از عدم انتخاب سرمربی مدنظر او برای تیم ملی فوتسال زنان گلایه کرده و گویا همین درگیری‌ها باعث شده تا عملاً پروژه انتخاب سرمربی و سامان دادن به تیم ملی فوتسال زنان از دستور کار خارج شود.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال که این روزها درگیر حضور موفق تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر است، بی‌شک باید به سرعت اولویت خود را برای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتسال زنان بگذارد، چون سالی سرنوشت‌ساز در انتظار فوتسال زنان ایران به عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا بوده و تداوم سهل‌انگاری‌ها می‌تواند برای تیمِ قهرمان آسیا گران تمام شود!

جوانگرایی، واجب‌تر از نانِ شب!

تیم ملی فوتسال زنان ایران در بین تیم‌های آسیایی میانگین سنی بالایی دارد و همین مسئله باعث شده تا موضوع جوانگرایی پیش از بیش یک الزام در تیم ملی فوتسال زنان باشد. بازیکنانی که توانستند ایران را در سال 2015 و سپس سال 2018 به قهرمانی آسیا برسانند همگی از 30 سالگی عبور کرده و نکته نگران‌کننده اینکه غفلت از پرورش نسل آینده باعث شده تا تیم ملی فوتسال زنان ایران پشتوانه خوبی برای آینده نباشد.

مدیران فدراسیون فوتبال در شرایطی باید برای انتخاب سرمربی جدید و سامان دادن به تیم ملی فوتسال زنان سرعت به خرج بدهند که بی‌شک یکی از اولویت‌های کادرفنی بعدی باید جوانگرایی و رساندن تیم به شرایط سنی نرمال و ایده‌آل باشد، چون خواسته یا ناخواسته نسل طلایی و تاریخ‌سازان فوتسال ایران که 2 قهرمانی در آسیا داشتند، پا به سن گذاشته و باید نسلی برای پشتیبانی و ساخت آینده تیم ملی فوتسال زنان ایران وارد میدان شود.

آقای «تاج» لطفا نگاهی پدرانه داشته باشید!

نسیمه غلامی که در جام ملت‌های آسیا 2018 کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان بود و جام قهرمانی را بالای سر برد، در گفت‌وگوی اختصاصی با «فوتبال 360» درباره شرایط تیم ملی فوتسال زنان گفت: «بعد از قهرمانی در سال 2018، بحران کرونا به وجود آمد و مسابقات جام ملت‌ها به تعویق افتاد، البته که بعد از جدایی خانم مظفر جانشینی برای ایشان انتخاب نشد و عملاً تیم ملی تعطیل شد و اصلاً نگاه و توجهی به آن نشد و تیم ما غریب ماند!»

غلامی با اشاره به دیدگاه فدراسیون فوتبال توضیح داد: «انتظار داشتیم که فدراسیون فوتبال به تیم ما به عنوان قهرمان آسیا نگاه دیگری داشته باشد. سال گذشته قرار شد مسابقات کافا برگزار شود، در فاصله 2 هفته تیم ما بسته شد و روی اسم بازیکنانی خط قرمز کشیده شد که همه را شوک کرد. اعلام شد که قرار است در تیم جوانگرایی شود اما این وعده محقق نشد و هیچ بهایی به بازیکنان جوان داده نشد».

ستاره تیم ملی فوتسال زنان ایران و تیم فوتسال زنان پیکان در ادامه با اشاره به تعطیلی مجدد تیم ملی گفت: «بعد از مسابقات کافا مجددا تیم ملی تعطیل و بدون سرمربی شد. الان با توجه به مسابقات پیش‌رو، از آقای تاج درخواست می‌کنم که نگاه پدرانه‌ای به تیم ما داشته باشند، چون تیم ما حرف‌های زیادی برای گفتن در آسیا دارد. اگر جوانگرایی هم قرار است اتفاق بیفتد، باید مرحله به مرحله و با حفظ شاکله تیم باشد. اتفاقی که در همه تیم‌های بزرگ جهان رخ می‌دهد».

لطفا بعد از جام جهانی تیم ما را اولویت قرار بدهید

فرزانه توسلی دیگر چهره باتجربه و نامدار فوتسال ایران که در تورنمنت کافا هم جام قهرمانی را بالای سر برد و نقش کلیدی در 2 قهرمانی ایران در آسیا داشت، در گفت‌وگوی اختصاصی با «فوتبال 360» درباره آخرین وضعیت تیم ملی فوتسال زنان گفت: «الان متاسفانه فوتبال و فوتسال در اولویت نیست اما امیدوارم که رفته رفته به شرایط خوب نزدیک شویم و بتوانیم امیدوار به بازگشت تیم ملی فوتسال زنان هم باشیم».

توسلی با اشاره به در اولویت نبودن تیم ملی فوتسال زنان توضیح داد: «الان فکر می‌کنم همه دغدغه مسئولان فدراسیون فوتبال، حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر است و بعید می‌دانم کسی دغدغه تیم ما را هم داشته باشد اما امیدوارم بعد از آنکه جام جهانی تمام شد، مدیران فدراسیون تیم ملی فوتسال زنان را در اولویت قرار بدهند چون واقعا مسابقات مهمی در پیش داریم و تیم ما برای موفق شدن دوباره نیاز به زمان دارد و باید به سامان برسد».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا