فوتسال

نسل طلایی در حال تبدیل شدن به نسل سوخته

نسل طلایی در حال تبدیل شدن به نسل سوخته

تعویق سه‌باره رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا، شرایط فوتسال ملی زنان ایران را بحرانی‌تر از گذشته کرد.

به گزارش فوتبالز تیم ملی فوتسال زنان ایران با کسب 2 قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، پرافتخارترین تیم قاره در این تورنمنت محسوب می‌شود اما قهرمانی‌های تاریخی برای زنان فوتسال ایران آمد نداشت. در تاریخ ورزش زنان ایران، تیم ملی فوتسال، اولین تیم در رشته‌های توپی بود که توانست در سطح آسیا به عنوان قهرمانی برسد و بعد از قهرمانی به‌دست آمده در سال 2015، از این عنوان در سال 2018 دفاع شد اما بعد از سال 2018، روزگار تیره‌وتاری را فوتسال ملی زنان ایران گذراند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌واسطه شیوع ویروس کرونا تصمیم به لغو مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال 2020 گرفت و این رقابت‌ها به تعویق افتاد. در فاصله زمانی 5 ساله از برگزاری جام ملت‌های آسیا 2018 تاکنون، فوتسال ملی زنان ایران دوران رو به افولی را پشت سر گذاشته و عدم برگزاری مسابقات جام ملت‌ها، ضربه مهلکی به بنیان این رشته در ایران زده و باعث شده تا حتی سرمایه‌گذاران برای حمایت در عرصه باشگاهی هم پیش‌قدم نشوند و بسیاری از بازیکنان و حتی مربیان تصمیم گرفته‌اند که تغییر رشته بدهند و در فوتبال زنان کار خود را دنبال کنند!

شوک ناگهانی شورای المپیک آسیا علیه زنان فوتسالیست

رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا هم قرار بود سال 2021 برگزار شود که شیوع پاندمی کرونا، این تورنمنت را هم به تعویق انداخت و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود بعد از 2 سال وقفه، این مسابقات موعد 17 تا 26 نوامبر 2023 (26 آبان تا 5 آذر 1402) به میزبانی کشور تایلند برگزار شود که با درخواست تایلندی‌ها برای ارائه فرصت بیشتر جهت آماده‌شدن برای میزبانی، شورای المپیک آسیا این تورنمنت را مجدد معوق کرد و 24 فوریه تا 6 مارس 2024 (5 تا 16 اسفند 1402) به عنوان تاریخ جدید برگزاری رقابت‌ها اعلام شد.

تیم ملی فوتسال زنان ایران بعد از 9 ماه تعطیلی تمرینات رسمی، در هفته گذشته اولین اردوی آماده‌سازی خود را برای حضور در رقابت‌های داخل سالن آسیا برگزار کرد اما در جریان برگزاری این اردو بود که اطلاعیه‌ای رسمی از سوی شورای المپیک آسیا منتشر شد. در این اطلاعیه آمده بود که با توجه به نزدیکی مسابقات داخل سالن آسیا و رقابت‌های المپیک پاریس، این تورنمنت لغو شده و قرار است بعد از برگزاری المپیک 2024 پاریس به انجام برسد تا عملاً یک‌سال دیگر این تورنمنت به تعویق افتاده باشد!

درخواست همگانی از تاج برای احیای مهم‌ترین تورنمنت قاره!

زنان فوتسال ایران در طول 5 سال گذشته و در حالی‌که دیگر رقبای آسیایی مانند ژاپن، چین، تایلند و حتی کویت اردوهای آماده‌سازی باکیفیتی را پشت سر گذاشته و دیدارهای دوستانه مهمی را برگزار کردند و با تیم‌های سرشناسی چون اسپانیا و برزیل رقابت داشته‌اند، تنها در 3 تورنمنت شرکت کرده‌اند؛ 2 دوره حضور در تورنمنت کافا در سال‌های 2022 و 2023 با حضور تیم‌های قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان و یک دوره حضور در تورنمنت نوروزگاه با حضور تیم ب ایران و تیم ملی روسیه!

مهدی تاج همزمان با ریاست فدراسیون فوتبال، مسئولیت ریاست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی (AFC) را هم برعهده دارد و حالا نگاه زنان فوتسال ایران به تصمیم سرنوشت‌ساز او است. با توجه به پایدار شدن شرایط و پایان همه‌گیری کرونا، زنان فوتسال در سطح قاره آسیا امیدوار به احیای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هستند و اگر این تورنمنت مهم در تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار نگیرد، در یک‌سال آینده خبری از برگزاری تورنمنت‌های رسمی در سطح قاره نخواهد بود و این مسئله بدان معناست که یک گام دیگر، نسل طلایی فوتسال زنان ایران به نقطه پایان نزدیک می‌شود!

از درخواست بازگشت جام ملت‌ها تا برگزاری تورنمنت‌های دوستانه

ستارگان نسل طلایی فوتسال زنان ایران که موفق به تاریخ‌سازی شدند و 2 بار در قاره کهن به عنوان قهرمانی رسیدند، حالا به میان‌سالی رسیده و می‌توان گفت که جوان‌ترین عضو آن تیمِ قهرمان حالا در حوالی 30 سالگی است و این مسئله بدان معناست که نسل طلایی به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود؛ آن‌هم در حالی‌که نسلِ پشتیبانی در این سال‌ها پرورش پیدا نکرده است. در صورت عدم برگزاری جام ملت‌های آسیا، حداقل تا آبان‌ماه سال آینده خبری از برگزاری تورنمنت رسمی در سطح قاره آسیا و جهان نخواهد بود.

فیفا چندی پیش به صورت رسمی خبر برگزاری جام جهانی فوتسال زنان را رسانه‌ای کرد اما پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد که این تورنمنت قرار است در سال 2025 برگزار شود و با توجه به تعویق رقابت‌های داخل سالن آسیا به بعد از مسابقات المپیک 2024 پاریس، عملاً در یک‌سال آینده هیچ تورنمنتی در تقویم تیم ملی زنان فوتسال ایران وجود ندارد و در این راه همه نگاه‌ها به سوی فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج است؛ در وهله نخست، احیای جام ملت‌های آسیا می‌تواند مهم‌ترین تصمیم تاج باشد و همچنین برگزاری تورنمنت‌های دوستانه در مسیر نسل‌سازی دیگر ماموریت مهم مدیران فدراسیون فوتبال به‌ویژه مسئولان کمیته زنان است. آیا روزگار تیره‌وتار فوتسال ملی زنان ایران رنگ و لعاب تازه‌ای به خود می‌گیرد؟ همه چیز به مهدی تاج و تصمیمات مهم او بستگی دارد!

💻منبع:فوتبال360 📸عکس:کافا

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا