فوتبال

بهانه‌ای به نام زیرساخت

بهانه‌ای به نام زیرساخت

این روزها صحبت‌های امیدوارکننده‌ای درباره حضور زنان تماشاگر به ورزشگاه‌های فوتبال به گوش می‌رسد تا حدی که رخ دادن آن برای فصل جدید بسیار نزدیک به واقعیت به‌نظر می‌رسد.

به گزارش فوتبالز در ابتدای لیگ بیست‌و‌دوم بود که مجوز حضور معدود زنان تماشاگر در بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس صادر شد و اتفاقا حضور زنان در ورزشگاه‌ها با استقبال خیل عظیم مخاطبان روبه‌رو شد، اما این موضوع چندان به درازا نکشید و پس از چند بازی، باز هم ممنوعیت‌ها با بهانه‌های مختلف مانع حضورشان شد.

با این حال تعطیلی این طرح به معنی منتفی شدن آن نبود و در این مدت تلاش‌های زیادی شد تا بار دیگر موضوع به جریان بیفتد. فدراسیون فوتبال در تدارک جلساتی است که به تحقق این امر ختم شود و قرار است هفته آینده سه جلسه متوالی در این خصوص در فدراسیون فوتبال با حضور مهدی تاج برگزار شود‌. به گفته کارشناسان، این امری به‌شدت ضروری است و در‌صورت نادیده گرفتن، می‌تواند تبعات بدی را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

از این رو وزارت ورزش در اواخر فروردین‌ماه سال‌جاری در نشست هماهنگی در رابطه با حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها به این موضوع پرداخت و حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به شکل خاص خواهان ساماندهی امکانات لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال شد. این روند بسیار خوب و با مساعدت مسئولان مربوطه پیش رفت تا جایی که سجادی در اواسط اردیبهشت‌ماه در صحبت‌هایش ادعا کرد مساله حضور زنان حل شده است و آنها می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند.

با تجربه‌ای که در این خصوص وجود داشت صحبت‌های امیدوار‌کننده وزیر اما چندان باور پذیر نبود تا اینکه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به‌سرعت ابهامات را برطرف کرد و با اشاره به امکانات سخت‌افزاری، ملاک‌های لازم برای این مهم را ضروری دانست. به این ترتیب وقتی تاج مدعی شد هیچ مانعی بابت حضور بانوان وجود ندارد مگر اینکه سخت‌افزار یک ورزشگاه به ما این اجازه را ندهد. مشخص شد که بهانه‌ها همیشه می‌توانند برای محقق نشدن این مهم وجود داشته باشند. در‌نتیجه از نظر آنها مانعی برای ورود بانوان به ورزشگاه به‌عنوان تماشاگر وجود ندارد، البته در ورزشگاهی که مسئولان مربوطه فراهم بودن زیرساخت‌ها را تایید کنند.

منعی نیست اما بهانه همیشه هست

یکی از مواردی که بارها بانوان تماشاگر را از ورود به ورزشگاه خصوصا استادیوم آزادی محروم کرد عدم‌ وجود این امکانات بوده است. بدون‌شک این مهم وجود دارد و ما با توجه به فاصله ورزشگاه‌هایمان با ورزشگاه‌های مدرن و حتی نیمه‌مدرن نمی‌توانیم ادعایی در این زمینه داشته باشیم، اما وقتی همایش‌های مختلف از سوی نهادهای دیگر در همین ورزشگاه آزادی با حضور زنان و مردان و خانواده‌ها در کنار هم برگزار می‌شود، چطور می‌توانیم باور کنیم که این امکان برای تماشاگران زن آن هم در جایگاه تفکیک شده ممکن نیست؟

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که در بطن ماجرا قرار دارد، در این مورد گفت: مجوز حضور بانوان در هر ورزشگاه به‌شرط فراهم بودن زیرساخت‌ها صادر می‌شود. در مورد ورود این قشر از جامعه از ابتدا هم منعی وجود نداشت و همکاری‌های لازم صورت گرفت، اما به‌دلیل فضای خشن ورزشگاه‌ها لازم است که ورزشگاه میزبان به‌خوبی میهمان‌پذیر اقشار مختلف باشد. البته ما خیلی هم زیرساخت‌ها را براساس اتمسفر موجود در ورزشگاه مد‌نظر قرار ندادیم، بلکه تاکید داریم که یک‌سری امکانات باید به حد مطلوب برسند. حالا همان‌طور‌که گفتید ممکن است یک فستیوال یا تجمعی در ورزشگاه و در راستای برنامه‌های دیگر انجام شود که به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند و نمی‌دانیم ملاک آنها از برگزاری این مراسم در چنین زیرساختی چیست. چون ما متولی فوتبال هستیم و و جامعه پذیرنده خود را ملاک قرار می‌دهیم. نیازها و پاسخ‌ها با هم فرق دارند؛ من در مورد سازمان خودم می‌توانم اظهارنظر کنم. از این رو براساس دانسته‌هایم باید فضایی فراهم کنیم که بانوان به ورزشگاه بیایند و از چند ساعت قبل از مسابقه بتوانند به‌راحتی از امکانات استادیوم مورد نظر استفاده کرده و لحظات خوشی را سپری کنند.

دقیقا این موضوع در وزارت ورزش هم ملاک بوده است و طی صحبتی که با یکی از عوامل وزارت ورزش داشتیم بر این مهم تاکید داشت که فاکتورهای فدراسیون فوتبال برای رفاه حال تماشاگران فوتبال به‌خصوص بانوان بسیار مورد تایید است و با خواست آنها مغایرتی ندارد. با این حال رضا شاه‌منصوری، کارشناس حقوقی فعال در زمینه ورزش و فوتبال در این مورد به موضوع مهمی اشاره کرد.

وی گفت: بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از فصل قبل انجام شده است و شاهد حضورشان بودیم. این نشان می‌دهد موانع برطرف شده است. ورزشگاه‌های ما نه درخصوص امکانات رفاهی برای خانم‌ها که درخصوص آقایان هم با نواقص زیادی روبه‌رو است. زیرساخت‌ها به کل برای تماشاگران فوتبال فراهم نیست و این مانعی جدی به‌نظر می‌رسد. از این رو می‌دانم که دیگر نه بحث قانون است و نه شرع، بلکه موضوع نداشتن امکانات سخت‌افزاری است. ورزشگاه یادگار تبریز با توجه به مسیر سختی که دارد برای آقایان هم مناسب نیست چه برسد بانوان، یا ورزشگاه مسجدسلیمان که البته همگی امکانات لازم را برای استقبال از هواداران چه مرد و چه زن ندارند.

مجوز و بهانه‌های تکراری

حالا این اظهارات را در کنار حرف‌های جدید مهدی تاج در حاشیه مراسم قرعه‌کشی فصل بیست‌و‌سوم لیگ برتر فوتبال بگذارید. وی به‌جد مدعی شد امسال در بعضی از ورزشگاه‌ها مثل نقش‌جهان، سیرجان، شهید وطنی، فولادشهر و فولاد خوزستان از نظر زیرساخت‌ها شرایط خوب است و حضور بانوان را خواهیم داشت. از نظر تاج، دولت روی زیرساخت‌های ورزشگاه‌ها کار کرده و ورزشگاه آزادی را هم به‌سرعت ترمیم می‌کند که برای تهران هم این مهم انجام شود.

با این حال در اظهارات اخیر تاج این شرایط تغییر کرد و هر‌چه به زمان مسابقات نزدیک می‌شویم از تعداد ورزشگاه‌های میزبان بانوان کاسته می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال اخیرا ادعا کرده از بین ورزشگاه‌های لیگ برتری فعلا فقط ورزشگاه نقش‌جهان، گل‌گهر سیرجان و غدیر اهواز امکان میزبانی دارند. جای تعجب است که ورزشگاه آزادی با وجود سکوهای بی‌شمار فعلا حتی در بازی‌های نه‌چندان پر‌تماشاگر هم میزبان نخواهد بود. از این رو فدراسیون فوتبال می‌خواهد طرح بازگشت تماشاگران زن را فعلا در این سه ورزشگاه امتحان کند و در‌صورت بازخورد مناسب به دیگر استادیوم‌ها تعمیم دهد.

در چنین شرایطی و درحالی‌که فکر می‌کردیم این مشکل حل شد اما احساس می‌شود این کار کاملا قطعی نیست و تا زمانی که شاهد حضور آنها در ورزشگاه نباشیم، اظهارات را حتی از زبان رئیس فدراسیون باور نکنیم. در‌حالی‌که تاج از تایید شورای امنیت ملی با این طرح گفته بود اما به‌نظر می‌رسد هنوز تایید نهایی صادر نشده است. گویا شورای امنیت ملی مخالفتی با این موضوع ندارد اما شرط و شروطی را در‌نظر گرفته که هنوز محقق نشده و یکی از مهم‌ترین این شروط همان زیرساخت‌های مورد‌نظر آنهاست.

شاه‌منصوری تاکید می‌کند: من پاسخگوی نظر دیگران نیستم ولی چیزی که از دهان رئیس فدراسیون شنیدم و چیزی که تا به امروز دنبال می‌کردیم به ما می‌گوید حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد. ما در‌واقع در یک دوره گذار هستیم. دوره‌ای که در آن باید خود را با الزامات مورد‌نظر انطباق دهیم. نه‌فقط ورود بانوان بلکه دیگر مواردی که در فوتبال ما به یک مشکل تبدیل شد نیز از سوی فدراسیون و رئیسش، به‌عنوان دارنده کرسی در AFC در‌حال پیگیری بوده و مهم است.

سهیل مهدی در این مورد گفت: تا جایی که من می‌دانم از مدت‌ها قبل منعی وجود نداشته است و سه ورزشگاهی که تاج عنوان کرده ملاک شروع این کار است. به هر حال ما براساس اسناد و مستندات کار را پیش می‌بریم و تا اینجا هم مشکل امکانات زیرساختی ورزشگاه‌ها بوده که به نظر می‌آید در برخی استادیوم‌ها حل شده است.

حضور بانوان ربطی به مجوز حرفه‌ای ندارد

بحث دیگری که با ورود خانم‌های هوادار فوتبال ذهن علاقه‌مندان را درگیر کرد الزام بر این مهم به جهت اخذ مجوز حرفه‌ای است. درواقع این سوال به وجود می‌آید که آیا یکی از موارد کسب مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های فوتبال می‌تواند ورود هواداران خانم فارغ از هر تبعیض جنسیتی باشد؟ این موضوع ورود به جزئیات به نظر می‌رسد با این حال خیلی‌ها از آن بی‌خبرند. حتی برخی در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش جوابی برای آن نداشتند و پاسخگویی به این مهم را منوط به مشورت با کارشناسان این حوزه دانستند.

با این حال عدم امکان برخی ورزشگاه‌ها برای میزبانی از بانوان مانعی در جهت اخذ مجوز حرفه‌ای آنها نیست. در اصل این موضوع یک الزام خاص نیست ولی در عمل مهم است. رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ در این مورد اطمینان داد که الزام خاصی وجود ندارد. او گفت: حضور بانوان از الزامات مجوز حرفه‌ای نیست. خیلی موارد ازجمله این موضوع در بحث‌ها مطرح می‌شود اما در قوانین اینچنینی تبعیض جنسیتی نداریم. در صدور مجوز حرفه‌ای، زیرساخت‌ها برای ورود بهینه تماشاگران و استفاده از آن فضا برای تماشاگران خانم و آقا باید فراهم باشد؛ در واقع اینکه تماشاگران تفکیک نشده و امکانات لازم شامل همه آنها می‌شود. من نمی‌توانم قطعا بگویم همه ورزشگاه‌های ما می‌توانند از بانوان استقبال کنند و تا باشگاهی درخواست ندهد به این موضوع و بررسی امکاناتش ورود نمی‌کنیم. در‌واقع ما موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را براساس تقاضای باشگاه مورد بررسی قرار دادیم. نه براساس ملاکی برای مجوز حرفه‌ای.

💻منبع:فرهیختگان    📸عکس:غزال اصغرزاده    ✍️خبرنگار:نیلوفر مژدهی

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا