فوتبال

خاتون و چالش قهرمانی در قاره کهن

خاتون و چالش قهرمانی در قاره کهن

تیم زنان خاتون بم خود را برای حضور در چهارمین و آخرین دوره آزمایشی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا آماده می‌کند.

به گزارش فوتبالز کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه برنامه‌های توسعه‌محور خود به دنبال برگزاری لیگ قهرمانان فوتبال زنان آسیا است. در این راستا، بند تیمداری باشگاه‌های فوتبال در حوزه زنان به الزامات صدور مجوز حرفه‌ای اضافه شده اما قرار است از فصل آینده این بند اجباری شود و فعلاً در شرایط اختیاری برای باشگاه‌های فوتبال در سراسر قاره آسیا وجود دارد. با توجه به برنامه‌ریزی (AFC)، مسئولان فدراسیون فوتبال برای برگزاری فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان به دنبال اهدای امتیاز به باشگاه‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر فوتبال مردان هستند.

لیگ قهرمانان فوتبال زنان آسیا در شرایطی از سال آینده قرار است به صورت رسمی برگزار شود که در سالیان گذشته، (AFC) به دنبال آن بوده تا با برگزاری مسابقات آزمایشی شرایط برای برگزاری این رقابت‌ها بیازماید. در اولین دوره مسابقات آزمایشی که در سال 2019 برگزار شد، 4 تیم برتر منطقه شرق آسیا حضور داشتند که سرانجام تیم توکیو وردی بیلزا ژاپن توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند و فاتح اولین دوره آزمایشی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا شد.

آزمون و خطای (AFC) برای ایده بزرگ

کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد داشت دومین دوره رقابت‌های آزمایشی را در سال 2020 برگزار کند اما شرایط پاندمی کرونا مانع از این اتفاق شد. در سال 2021، 4 تیم برتر غرب آسیا در مسابقات آزمایشی شرکت داده شدند که تیم زنان شهرداری سیرجان به عنوان قهرمان لیگ برتر فوتبال زنان ایران، در این رقابت‌ها حضور یافت اما سبزپوشان ناکام در رسیدن به عنوان قهرمانی بودند و این مسابقات که به میزبانی اردن برگزار شد، با با قهرمانی تیم امان‌کلاب اردن هم به پایان رسید.

(AFC) بعد از موفقیت‌آمیز بودن برگزاری دوره‌های مجزا برای تیم‌های شرق و غرب آسیا، سال گذشته تصمیم گرفت تا تورنمنتی 8 جانبه را به صورت آزمایشی برگزار کند که این‌بار 4 تیم برتر شرق آسیا در یک گروه و 4 تیم برتر غرب آسیا هم در یک گروه قرار گرفتند که تیم خاتون بم به عنوان نماینده فوتبال باشگاهی زنان ایران در این رقابت‌ها حضور داشت. قرار بود مسابقه‌ای فینال میان تیم‌های برتر شرق و غرب آسیا برگزار شود اما این اتفاق رخ نداد و تیم کالج تایلند و تیم سوگدیانا ازبکستان توانستند عنوان برترین تیم‌های سومین دوره آزمایشی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا را از آن خود کنند.

آخرین دوره آزمایشی با حضور بهترین‌های قاره آسیا

کنفدراسیون فوتبال طبق برنامه‌ریزی انجام شده قصد دارد از فصل آینده به صورت رسمی مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال زنان آسیا را به تقویم خود اضافه نماید. در این راستا قرار است آخرین دوره مسابقات آزمایشی قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا به انجام برسد و در این زمینه، 8 تیم برتر قاره آسیا (در منطقه غرب و شرق) دعوت شده‌اند تا در آخرین دوره آزمایشی شرکت کنند. وجه تمایز دوره جدید، عدم تفکیک تیم‌های منطقه غرب و شرق آسیا بوده و قرار است با انجام مراسم قرعه‌کشی تکلیف دو گروه 4 تیم مسابقات مشخص شود.

تیم خاتون بم که فصل گذشته در لیگ برتر فوتبال زنان ایران قهرمان شد، نماینده ایران در این رقابت‌ها خواهد بود و حضور تیم‌های اینچئون هیوندای کره‌جنوبی، نسف‌قارشی ازبکستان، اوراواردز دیاموند ژاپن، گوکولام کرالا هند، سیدنی استرالیا، هوالین چین‌تایپه و چونبوری تایلند در این دوره از رقابت‌ها قطعی شده است. قرار است 16 شهریورماه در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی مراسم قرعه‌کشی چهارمین و آخرین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا برگزار شود.

چهارمین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا قرار است از 6 تا 12 نوامبر 2023 (15 تا 21 آبان 1402) برگزار شود و کشورهای تایلند و ازبکستان هم مسئولیت میزبانی از مسابقات را برعهده دارند و تیم‌های چونبوری تایلند و نسف‌قارشی ازبکستان با توجه به میزبانی، هر کدام سرگروه محسوب می‌شوند و مطمئنا در مرحله گروهی با یکدیگر دیدار نخواهند داشت. کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر دارد تا مسابقه فینالی را هم همزمان با برگزاری مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا 24-2023 فوتبال مردان، بین دو تیم سرگروه چهارمین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا برگزار کند؛ مسابقه‌ای که طبق جدول زمان‌بندی در ماه می 2024 (اردیبهشت 1403) برگزار می‌شود.

💻منبع:فوتبال360    📸عکس:کیمیا قاسم زاده

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا