فوتبال

چرا آزادی تایید نشد؟

چرا آزادی تایید نشد؟

چرا با وجود اینکه ورزشگاه آزادی پیش از این سابقه میزبانی از بانوان را داشته این‌بار کاندید این مهم نیست؟

به گزارش فوتبالز رئیس فدراسیون فوتبال پیش از این گفته بود شورای امنیت ملی خوشبختانه ورود بانوان را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین شده است که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را برعهده دارد. به این ترتیب از همان زمان مقرر شد وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود بانوان برنامه‌ریزی کنند. از این‌رو در چنین شرایطی دیگر آمدن و نیامدن بانوان مطرح نیست. پس از آن بود که ورزشگاه‌هایی مثل گل‌گهر‌، سپاهان، ذوب‌آهن و غدیر اهواز که مناسب بودند موفق شدند مجوز فدراسیون فوتبال را بگیرند اما نهادهای امنیتی به همه این ورزشگاه‌ها مجوز ندادند. در نتیجه فعلا فقط ورزشگاه اختصاصی گل‌گهر میزبان است تا هم به قولی این باب باز شود و هم دیگر باشگاه‌ها برای میزبانی از زنان علاقه‌مند ورود به ورزشگاه آماده شوند.

با این حال این سوال برای ما به وجود آمد که چرا با وجود اینکه ورزشگاه آزادی پیش از این سابقه میزبانی از بانوان را داشته این‌بار کاندید این مهم نیست؟ تاج در اینباره هم نظر جالبی دارد. او گفت: «برخلاف دوره‌های قبل ورزشگاه آزادی آماده نیست. استادیوم پر از سنگ و کلوخ است و ما نمی‌توانیم در این وضعیت میزبان بانوان باشیم. به هر حال استقبال از آنها را از یک شهرستان شروع کردیم و به نظر من اتفاق خوبی است.» از نظر مسئولان امر شرایط میزبانی از آقایان هم در این ورزشگاه سخت است. در صورت برطرف شدن مشکلات، هر ورزشگاهی که بخواهد میزبان خانم‌ها قرار باشد باید از فدراسیون مجوز بگیرد. از طرفی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ورود به آزادی برای خانم‌ها این است که ورودی ورزشگاه یکی است. ظاهرا یکی از ایرادات اساسی که به ورود بانوان به هر استادیوم گرفته شده همین موضوع است. البته مسئولان جواب قانع کننده‌ای به این مهم ندادند. اما آنچه به گوش ما رسیده حاکی از آن است که یکی از زیرساخت‌های مهم درخصوص حضور زنان در ورزشگاه به ورودی و خروجی آنها به استادیوم مربوط است که باید جدا‌سازی شود، در غیر این صورت مورد موافقت قرار نمی‌گیرد.

چرا طرح قبلی شکست خورد؟

اگر فشارهای فیفا را در نظر نگیریم، هستند در داخل کشور کسانی که همواره با هر طرحی مخالفت می‌کنند. بدون شک این قبیل اتفاقات که به مانعی برای ورود زنان به ورزشگاه تبدیل شده قابل پیش‌بینی بود. نه در ایران که همواره هر تغییر قانونی در هر جای دنیا موافقان و مخالفانی دارد. از این‌رو وقتی این طرح در گذشته مورد استفاده قرار گرفت به چند دلیل ملغی شد. کسانی که مخالف این طرح بودند با در نظر گرفتن کمبودهای استقبال از زنان در ورزشگاه‌ها تلاش کردند عاملان این کار را بی‌کفایت و شکست‌خورده نشان دهند. اتفاقی که آن زمان می‌توانست ادامه‌دار باشد و امروز به امری عادی تبدیل شود، ناگهان با حجمی از مخالفت‌ها روبه‌رو شد و نیمه‌کاره ماند. بهانه‌هایی چون آلودگی هوا و کرونا در شرایطی که همه‌چیز در کشور به شکلی عادی دنبال می‌شد، درهای ورزشگاه‌ها را بست تا اینکه به لیگ این فصل رسیدیم. دیگر بهانه‌ای برای محروم کردن هواداران فوتبال وجود نداشت. از این‌رو فیفا که به خوبی از مسائل مربوط به ورود زنان به ورزشگاه در ایران مطلع است نامه‌ای ارسال کرد و خواهان رسیدگی به این موضوع شده است.

💻منبع:فرهیختگان  📸عکس:فرهیختگان  ✍️خبرنگار:نیلوفر مژدهی

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا