فوتبال

10 روز فرصت برای نجات از بحران!

10 روز فرصت برای نجات از بحران!

دوره سرپرستی نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال به پایان خود نزدیک شده؛ آن‌هم در شرایطی‌که خبری از برگزاری مجمع انتخاباتی نیست.

به گزارش فوتبالز فدراسیون فوتبال به لحاظ مدیریتی روزهای پرچالشی را پشت سر می‌گذارد و در شرایطی‌که مهدی تاج در آستانه رسیدن به اولین سال مدیریت خود در دوره جدید است، حالا باید به‌زودی تکلیف صندلی نایب‌رئیس زنان را مشخص کند. تاج که هشتم شهریورماه سال گذشته بار دیگر در نقش رئیس به فدراسیون فوتبال بازگشت و عنان کار را به دست گرفت، در حالی عهده‌دار این مسئولیت شد که نایب‌رئیس سوم (زنان) فدراسیون فوتبال در زندان بود!

شهره موسوی که در دوره ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم با رأیی قاطع از مجمع فدراسیون فوتبال توانست در قامت نایب‌رئیس زنان فعالیت کند، دوره مدیریت موفقی در فدراسیون داشت اما مسائل غیرفوتبالی گریبان‌گیر او شد و به‌واسطه پرونده اقتصادی‌اش، از ادامه فعالیت موسوی در فوتبال ممانعت به عمل آمد و او راهی زندان شد. با وجود زندانی‌شدن موسوی، عدم صدور رأی اولیه از سوی قوه قضاییه باعث شد تا حدود 11 ماه صندلی نایب‌رئیسی در ظاهر بلاتصدی بماند؛ هر چند که موسوی سعی داشت تا از راه دور خود را همچنان در قامت نایب‌رئیس حفظ کند!

از جنجال موسوی تا انتخاب منظمی

موسوی بعد از حدود 11 ماه بلاتکلیفی، سرانجام سرنوشت‌اش مشخص شد و او به‌واسطه پرونده حقوقی در جریان، از سمتش در فدراسیون فوتبال کنار رفت. بعد از برکناری شهره موسوی، اسامی زیادی به عنوان گزینه‌های سرپرستی نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال مطرح شد و گفته می‌شد که قرار است بعد از یک دهه حضور مدیران سیاسی و اقتصادی، چهره‌ای فوتبالی به صندلی نایب‌رئیسی زنان تکیه بزند اما برخلاف گفته‌ها، تاج در حکمی مریم منظمی را به عنوان سرپرست معرفی کرد.

منظمی در شرایطی پذیرفت که کار خود را در فدراسیون فوتبال آغاز کند که از او به عنوان چهره‌ای سازمانی و البته با تجربیاتی متفاوت یاد می‌شد. مریم منظمی که از کارمندان وزارت ورزش‌وجوانان محسوب می‌شود، تجربه حضور در نقش نایب‌رئیس در فدراسیون‌های کشتی و وزنه‌برداری را دارد که موفق‌ترین دوره مدیریت او در فدراسیون کشتی بود که در کنار رسول خادم توانست روزهای خوبی را تجربه کند. انتقال مریم منظمی هر چند به فدراسیون فوتبال غیرمنتظره بود اما انتظار می‌رفت که با توجه به رزومه‌اش، منظمی بتواند در فوتبال هم نقش مهمی را ایفا کند.

پایان دوره سرپرستی نزدیک است!

رئیس فدراسیون فوتبال، سوم اسفندماه 1401 مریم منظمی را در نقش سرپرستی نایب‌رئیسی زنان معرفی کرد؛ آن‌هم در شرایطی‌که در اساسنامه فدراسیون، در بند 8 ماده 67 درباره انتخاب سرپرست آمده است: «هرگاه پست دبیرکل یا هریک از پست‌های دیگر فدراسیون به هر دلیل از جمله استعفا، اخراج، عزل، فوت و تعلیق، بلاتصدی شود، رئیس فدراسیون می‌تواند، برای آن پست، حداکثر به مدت 3 ماه، سرپرست تعیین‌نماید. مگر اینکه در این اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد».

فدراسیون فوتبال در 5 ماه گذشته دو نوبت مجمع فوق‌العاده داشته اما عدم تشکیل کمیته انتخابات باعث شده تا عملاً برگزاری جلسه رأی اعتماد به مریم منظمی منتفی شود. منظمی طبق اساسنامه تا خردادماه 1402 در نقش سرپرست نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال حق فعالیت داشت اما گفته می‌شود که از سوی مهدی تاج، مدیریت منظمی برای یک دوره سه‌ماهه تمدید شده که دوره جدید سرپرستی مریم منظمی هم رو به پایان است و سوم شهریورماه به پایان می‌رسد و گویا دیگر امکان تمدید آن هم وجود ندارد!

تاج و تخلف جنجالی که در راه است؟

مریم منظمی در دوره 5 ماهه حضورش در فدراسیون فوتبال، فعالیت چشمگیری نداشته و همچنان انتقادات نسبت به شرایط فوتبال و فوتسال زنان ایران وجود دارد و حتی در ماه‌های گذشته تشدید هم پیدا کرده است. با توجه به شرایط به‌وجود آمده، مشخص نیست مهدی تاج قصد دارد چه تصمیمی برای سامان دادن به شرایط حوزه زنان بگیرد. آیا او مجدداً حکم سرپرستی منظمی را تمدید می‌کند که برخلاف آنچه است که در اساسنامه آمده یا عملاً تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال که هنوز موعد آن مشخص نشده، مریم منظمی دیگر حق امضا نخواهد داشت!

مهدی تاج در دوره جدید مدیریتش بی‌توجهی عجیبی به حوزه زنان داشته و نابسامانی‌ها در تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان و البته مشکلات درون سازمانی و ساختاری نشان می‌دهد که حوزه زنان در اولویت تاج نیست. حالا باید دید واکنش رئیس فدراسیون فوتبال به شرایط جدید به‌وجود آمده چیست و آیا او تخلفی علیه ماده و تبصره درج شده در اساسنامه انجام می‌دهد یا مجدداً کرسی نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال بلاتصدی خواهد شد.

💻منبع:فوتبال360  📸عکس:فدراسیون فوتبال

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا