فوتبال

آموزش بی‌قانونی به سبک فدراسیون فوتبال

آموزش بی‌قانونی به سبک فدراسیون فوتبال

تداوم حضور غیرقانونی مریم منظمی در کسوت سرپرست نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال سوال‌ برانگیز است.

به گزارش فوتبالز کمیته زنان فدراسیون فوتبال در یک‌دهه گذشته بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار داشته و همگان امید داشتند با توجه به اصلاحات ساختاری انجام شده در فدراسیون فوتبال و تعریف کسوت نایب‌رئیس سوم (زنان)، شرایط برای فوتبال و فوتسال زنان بهبود پیدا کند. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دوره مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال (در دوره قبلی و جدید) عدم توجه او به حوزه زنان است که باعث شده تا چهره‌های جنجالی در نقش نایب‌رئیس زنان و یا سرپرست نایب‌رئیسی زنان فعالیت کنند.

تاج در دوره قبلی به لیلا صوفی‌زاده اعتماد کرد که عملکرد پرماجرایی را در فدراسیون فوتبال داشت و در بازگشت دوباره‌اش به ساختمان سئول، مهدی تاج در حالی عهده‌دار مسئولیت ریاست فدراسیون شد که شهره موسوی به عنوان نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال به دلیل مسائل غیرفوتبالی درگیر پرونده‌ای قضایی شده بود و همین مسئله باعث شد تا حدود 11 ماه، کمیته زنان در شرایطی نابسامان کار خود را پیش ببرد. مهدی تاج برای سامان دادن به شرایط حوزه زنان در حکمی، سوم اسفندماه 1401 مریم منظمی را به عنوان سرپرست نایب‌رئیسی زنان فدراسیون فوتبال منصوب کرد.

دهن‌کجی آشکار به اساسنامه!

مریم منظمی در شرایطی به عنوان سرپرست نایب‌رئیسی زنان منصوب شد که یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دوره مدیریت او، خودکامگی و عدم تعامل با رسانه‌ها است؛ به‌طوری‌که در دوره سرپرستی حدوداً 8 ماهه او، هیچ مصاحبه‌ای از سوی منظمی با رسانه‌ها انجام نشده و سوالات پرشمار خبرنگاران درباره مشکلات متعدد حوزه زنان (فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی) بی‌جواب مانده است. جالب آنکه مهم‌ترین سوال درباره چگونگی قانونی بودن فعالیت منظمی در فدراسیون فوتبال است!

اساسنامه فدراسیون فوتبال به صراحت درباره انتخاب سرپرست در سمت‌های مختلف بند مهمی را در ذیل مفاد خود جای داده است؛ به‌طوری‌که در بند هشت ماده 67 مبحث هشتم به صراحت آمده است: «هرگاه پست دبیرکل یا هر یکی از پست‌های دیگر فدراسیون به هر دلیل از جمله استعفا، اخراج، عزل، فوت و تعلیق بلاتصدی شود، رئیس فدراسیون فوتبال می‌تواند برای آن پست، حداکثر به مدت 3 ماه سرپرست تعیین نماید. مگر اینکه در این اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد». جالب آنکه در سایر بندهای اساسنامه هیچ اختیاری به رئیس فدراسیون فوتبال برای تمدید دوره سرپرستی داده نشده است.

در انتظار ورود نهادهای نظارتی؟

مهدی تاج قصد داشت تا پیش از سال 1402 و در دو مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال که در اواخر اسفندماه سال گذشته برگزار شد، جلسه رأی اعتماد به مریم منظمی را برگزار کند اما اشتباه فاحش هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون در زمینه عدم تشکیل کمیته انتخابات باعث شد تا این اتفاق رخ ندهد. با این وجود، منظمی که از سوم خردادماه 1402 دوره سرپرستی‌اش به پایان رسیده، همچنان در فدراسیون فوتبال فعالیت خود را دنبال می‌کند و جالب آنکه او به تازگی در انتخابات هیات فوتبال استان تهران هم حضور پیدا کرد و به عنوان یکی از اعضای مجمع، رأی خود را به صندوق انداخت!

فدراسیون فوتبال در سالیان گذشته البته با حواشی این‌چنینی بیگانه نبوده است. در دوره مدیریت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هم دوره سرپرستی حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی به عنوان نواب او بیش از 9 ماه به طول انجامید؛ اتفاقی که باعث شد تا در روز عزل عزیزی‌خادم، آن‌ها حق رأی نداشته باشند و حتی اجازه حضور در جلسه را پیدا نکردند. جالب آنکه در آن مقطع اعلام شد که نهادهای نظارتی و البته کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا، حضور این دو چهره به عنوان سرپرست نایب‌رئیسی را با توجه به پایان دوره 3 ماهه کاری‌شان و عدم اخذ رأی از مجمع، غیرقانونی می‌دانند!

مریم منظمی مشخصاً هیچ تمایلی به پاسخ‌گویی درباره آخرین وضعیت حضور خود در ساختار مدیریتی فدراسیون فوتبال ندارد اما آنچه مشخص است اینکه او براساس آخرین اساسنامه مصوب مجمع فدراسیون فوتبال، بیش از 4 ماه است که در فدراسیون فعالیت غیرقانونی داشته و عدم واکنش نهادهای نظارتی به این فعالیت در نوع خود جالب‌توجه است. نکته مهم دیگر اینکه در مجمع اخیر هیات فوتبال استان تهران، منظمی به عنوان نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال از سوی برگزارکنندگان مجمع خطاب شد اما با توجه به عدم برگزاری مجمع برای اخذ رأی اعتماد، نه‌تنها تلقی‌کردن عبارت «نایب‌رئیس» وجاهت قانونی ندارد، بلکه دوره مدیریت او به عنوان سرپرست هم در طول 4 ماه اخیر با توجه به مفاد مندرج در اساسنامه غیرقانونی است! جالب آنکه مسئولان فدراسیون فوتبال همواره باشگاه‌ها، مدیران، مربیان و بازیکنان را به تبعیت از قانون دعوت می‌کنند اما در این میان، بی‌قانونی آشکار ساکنان ساختمان سئول حیرت‌انگیز است و این موضوع خود می‌تواند بدعت‌گذار بی‌قانونی از سوی سایرین شود.

💻منبع:فوتبال360  📸عکس :سهیل سعادتمندی

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا