فوتبال

حمایت از زنان به سبک تاج

حمایت از زنان به سبک تاج

مدیران فدراسیون فوتبال در حال رایزنی با مسئولان (AFC) هستند تا یک بند مهم را به آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای بیفزایند.

به گزارش فوتبالز آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های فعال در سطح قاره آسیا برای فصل جدید در حال تدوین است؛ به‌ویژه آن‌که در فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در سطح قاره آسیا، قرار است مسابقات شکل‌وشمایل تازه‌ای به خود گیرد و برگزاری رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا در کنار رسمی‌شدن فعالیت لیگ قهرمانان زنان آسیا، از جمله تغییرات موردنظر (AFC) است که در فصل آینده (25-2024) قرار است اعمال شود. در سالیان گذشته همواره باشگاه‌های ایرانی در زمینه دریافت مجوز حرفه‌ای مشکلات متعددی داشتند.

پرسپولیس تهران در کنار سپاهان اصفهان، نساجی مازندران، تراکتور تبریز، فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان از جمله تیم‌هایی هستند که در فصل اخیر توانستند از میان تیم‌های ایرانی مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند؛ آن‌هم در شرایطی‌که تیم‌های مطرحی از جمله استقلال تهران در زمینه دریافت این مجوز برای دومین سال پیاپی ناکام بودند! جالب آنکه برای اولین‌بار دو تیم فوتبال زنان سپاهان اصفهان و خاتون بم هم توانستند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند که اتفاق بی‌سابقه‌ای در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شود.

عبارت «فوتسال» وارد آیین‌نامه جنجالی می‌شود؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا در شرایطی مشغول تدوین آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای برای فصل 25-2024 است که فدراسیون‌ها در تلاش هستند تا بتوانند نظرات خود را به مدیران اجرایی (AFC) منتقل کنند. در این میان، مهدی تاج به عنوان یکی از نایب‌رئیسان کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال آن است تا بتواند در زمینه تغییر قوانین از کرسی مهم خود در (AFC) بهره ببرد و در این‌باره گفته می‌شود که پیشنهاداتی از سوی مدیران ایرانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شده که این پیشنهادات در دست بررسی است.

باشگاه‌ها در سالیان گذشته ملزم به تیمداری در فوتبال زنان نبوده‌اند اما گفته می‌شود که رفته‌رفته قرار است این مسئله در آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای از اهمیت درجه (A) برخوردار شود و این مسئله بدان معناست که باشگاه برای دریافت مجوز حرفه‌ای، ملزم به فعالیت در حوزه فوتبال زنان هستند. یکی از درخواست‌های مطرح شده از سوی جامعه فوتسال زنان ایران با توجه به سبقه درخشان زنان فوتسال ایران در سطح قاره آسیا و دو قهرمانی پیاپی در جام ملت‌ها، بحث افزوده‌شدن موضوع تیمداری در «فوتبال و یا فوتسال زنان» است.

ستارگان فوتسال آسیا در انتظار نظر مثبت (AFC)

ستارگان فوتسال زنان ایران در نامه‌هایی جداگانه خطاب به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و همچنین علی تارقلی‌زاده رئیس دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال و مریم منظمی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال درخواست خود را درباره اصلاح آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای مطرح کرده‌اند. در این‌باره گفته می‌شود که مذاکرات با مدیران اجرایی و مسئولان موثر در زمینه تدوین آیین‌نامه در حال انجام است اما هنوز افزوده شدن عبارت «فوتسال» در زمینه تیمداری در حوزه زنان رسمیت پیدا نکرده و مذاکرات در این‌باره ادامه دارد.

باشگاه‌های سرشناسی از جمله پیکان تهران در فصول گذشته در حوزه فوتسال زنان فعالیت کردند اما عدم تاثیرگذاری این تیمداری در مسیر صدور مجوز حرفه‌ای، باعث شد تا آن‌ها برای فصل جدید قید تیمداری در فوتسال زنان را بزنند و متمرکز بر تیمداری در حوزه فوتبال زنان شده‌اند. در همین راستا، ستارگان فوتسال زنان ایران معتقدند که اقدام (AFC) باعث دلسردی مالکان در این حوزه می‌شود و عملاً سرمایه‌گذاران از فعالیت در حوزه فوتسال زنان، عایدی ندارند و با توجه به این توضیحات، قرار است افزوده شدن یا نشدن این عبارت مهم به آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در آغاز سال جدید میلادی، آیین‌نامه فصل جدید را منتشر می‌کند تا باشگاه‌ها بتوانند براساس برنامه زمانبندی مشخص شده از سوی (AFC) فعالیت خود را برای دریافت مجوز حرفه‌ای دنبال کنند. با این اوصاف، حدود 3 ماه دیگر سرنوشت رایزنی‌ها برای اصلاح آیین‌نامه مشخص خواهد شد که باید دید با توجه به حضور مدیران ایرانی در ساختار مدیریتی کنفدراسیون فوتبال آسیا، آیا اصلاحیه مهم در آیین‌نامه انجام خواهد شد و تیمداری در فوتسال زنان هم مشمول امتیاز در مسیر صدور مجوز حرفه‌ای می‌شود یا خیر.

💻منبع:فوتبال360  📸عکس :سهیل سعادتمندی

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا