فوتسال

و دوباره کافا از راه رسید

و دوباره کافا از راه رسید

تیم ملی فوتسال زنان ایران برای حضور در سومین دوره رقابت‌های جام آسیای مرکزی (کافا) خود را آماده می‌کند.

به گزارش فوتبالز فوتسال زنان در قاره آسیا در طول سالیان گذشته به حال خود رها شده و کنفدراسیون فوتبال آسیا کمترین توجه را در راستای توسعه و پیشرفت این رشته در قاره کهن داشته است. جالب آنکه ریاست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی (AFC) برعهده مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران است اما در طول 6 سال اخیر، بی‌توجهی مطلق به این رشته مهم در سطح قاره آسیا شده است؛ به‌طوری‌که خبری از برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا به عنوان مهم‌ترین تورنمنت فوتسال زنان در سطح قاره آسیا نیست!

جام ملت‌های آسیا آخرین‌بار در سال 2018 برگزار شد که تیم ملی فوتسال زنان ایران برای دومین دوره پیاپی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد تا در قامت پرافتخارترین تیم قاره کهن کارش را دنبال کند. در سالیان گذشته، بازیکنان فوتسال زنان ایران و چهره‌های سرشناس در دیگر کشورهای مطرح آسیایی بارها اعتراض خود نسبت به عدم برگزاری جام ملت‌های آسیا را بیان کرده‌اند اما اعتراض آن‌ها موردتوجه کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار نگرفته و تورنمنت‌هایی که در طول سالیان اخیر برگزار شده، تورنمنت‌هایی مانند مسابقات قهرمانی غرب آسیا و یا رقابت‌های کافا بوده است.

تورنمنت کافا با حضور تیم‌های حاضر در منطقه آسیای مرکزی از سال 2022 فعالیت خود را آغاز کرد که این تورنمنت به میزبانی کشور تاجیکستان به انجام رسید و تیم ملی فوتسال زنان ایران با اقتدار در نبرد با تیم‌های ملی ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. در سال 2023 هم زنان فوتسال ایران موفق شدند در رقابت‌های کافا به عنوان قهرمانی برسند و در اتفاقی مشابه دوره قبلی، تیم ملی ازبکستان به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

تیمی که برای سومین قهرمانی در کافا آماده می‌شود

زنان فوتسال ایران که سابقه رقابت با تیم‌های مطرح و پرستاره‌ای چون ژاپن، تایلند و چین را در سطح قاره کهن دارند و 2 دوره قهرمانی در جام ملت‌ها در کارنامه‌شان به چشم می‌خورد، حالا خود را برای سومین حضور در جام کافا آماده می‌کنند. با توجه به سطح فنی تیم ملی فوتسال زنان ایران، رقابت‌های کافا هم‌سطح با ستارگان فوتسال زنان ایران نیست و بعید به نظر می‌رسد که زنان فوتسال ایران روزهای سختی را در تورنمنت کافا در پیش داشته باشند؛ تورنمنتی که قرار است در اواسط بهمن‌ماه پیگیری شود.

فشرده‌ترین ورژن سوپرلیگ؛ 3 هفته در 10 روز!

مسئولان سازمان لیگ با توجه به در پیش بودن تورنمنت کافا، تصمیم گرفتند تا مسابقات سوپرلیگ فوتسال زنان را فشرده‌تر از همیشه برگزار کنند؛ به‌طوری‌که در فاصله 10 روز قرار است 3 هفته پایانی سوپرلیگ فوتسال زنان به انجام برسد! جالب آنکه در طول فصل اخیر، مسابقات در فاصله زمانی 6 یا 7 روزه برگزار می‌شد اما مسئولان سازمان لیگ تصمیم گرفتند تا پیش از شروع مسابقات کافا، پرونده رقابت‌های سوپرلیگ را ببندند که این تصمیم جنجالی با واکنش باشگاه‌ها همراه شد و حتی احتمال کناره‌گیری آن‌ها از رقابت‌های سوپرلیگ مطرح شد اما به نظر می‌رسد که با توجه به حساسیت رقابت‌ها در هفته‌های پایانی، باشگاه راه‌چاره‌ای جز تعامل با سازمان لیگ ندارند!

جوان‌گرایی نه اما فوق‌ستاره‌ها کنار می‌روند!

فروزان سلیمانی در طول 3 سال اخیر در کسوت سرمربی تیم ملی فوتسال زنان فعالیتش را دنبال کرده و با وجود آنکه بارها وعده جوان‌گرایی داده اما نتوانسته وعده مهم خود را عملیاتی کند و خبری از تغییر نسل در تیم ملی فوتسال زنان نیست و اردوهای انتخابی برگزار شده، فعلاً تاثیر چشمگیری در کاهش میانگین سنی تیم ملی فوتسال زنان نداشته است. جالب آنکه حذف ستاره‌های سرشناس تیم هم در شرایطی انجام شده که تودیع و تقدیری از آن‌ها نشده و به شکلی نازیبا، دوران حضورشان در تیم ملی به پایان رسیده است. البته که این احتمال وجود دارد که با تغییر و تحولات احتمالی در کادرفنی تیم ملی فوتسال زنان بعد از پایان مسابقات کافا، ستاره‌های مغضوبِ کادر فعلی به فهرست تیم بازگردند.

فهرست تیم ملی فوتسال زنان برای مسابقات کافا در حالی بسته خواهد شد که احتمالاً ستاره‌های نسل طلایی از جمله طاهره مهدی‌پور، مهسا کمالی، نسیمه غلامی، فاطمه اعتدادی و آرزو صدقیانی‌زاده در فهرست جایی نخواهند داشت و حتی احتمال غیبت فرشته کریمی در تورنمنت پیش‌رو هم به گوش می‌رسد! جالب آنکه در سال آینده قرار است تورنمنت‌های مهمی از جمله مسابقات داخل سالن آسیا و البته اولین دوره رسمی جام جهانی فوتسال زنان به انجام برسد که باید دید تیم ملی فوتسال زنان ایران به عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا در چه شرایطی مهیای حضور در تورنمنت کافا خواهد شد.

💻منبع:فوتبال360 📸عکس:فدراسیون فوتبال

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا