فوتبال

در انتظار ورود آقای رئیس

در انتظار ورود آقای رئیس

در نابسامانی‌های حوزه زنان در فدراسیون فوتبال، به نظر می‌رسد که نقش «نادره درودیان» پررنگ‌تر از سایر مدیران فدراسیون است.

به گزارش فوتبالز فوتبال و فوتسال زنان ایران روزهای پرچالش و بحرانی را پشت سر می‌گذراند. شاید در ظاهر صعود تیم ملی فوتبال زنان ایران به مرحله دوم انتخابی المپیک 2024 پاریس دستاورد مهمی باشد اما بررسی کارنامه فوتبال ایران در طول 18 سال فعالیتش نشان می‌دهد که این مسئله نمی‌تواند یک دستاورد تازه به حساب آید. در این میان، بلاتکلیفی‌ها و نابسامانی‌ها در تیم‌های ملی فوتبال و به‌ویژه فوتسال باعث شده تا انتقادات گسترده‌ای علیه عملکرد مدیران فدراسیون فوتبال مطرح شود.

مهدی تاج که در بازگشت دوباره‌اش به فدراسیون فوتبال، بارها از انجام اقدامات توسعه‌ای در حوزه زنان صحبت کرده، در میدان عمل نتوانسته انتظارات را برآورده کند و حتی انتخاب سرپرست نایب‌رئیسی زنان هم نتوانست به کمک حل‌وفصل مشکلات حوزه زنان بیاید. در راستای ریشه‌یابی بیشتر بحران‌های حوزه فوتبال و فوتسال زنان ایران به نظر می‌رسد باید به سراغ مدیرانی رفت که در ساختار فدراسیون نقش کلیدی دارند اما ترجیح‌شان این است که در سکوت خبری کار خود را پیش ببرند و در توضیح ساده‌تر می‌توان گفت که اثری از آن‌ها در رسانه دیده نمی‌شود!

نادره درودیان که پیشکسوت عرصه داوری زنان محسوب می‌شود، در فدراسیون فوتبال چنین مسئولیتی دارد و با وجود آنکه رتق‌وفتق امورات روزمره فوتبال و فوتسال زنان در اختیار اوست، اما کمتر عملکرد این مدیر فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار گرفته است؛ کسی که در سالیان گذشته همواره نقش کلیدی در تصمیمات تاثیرگذار در حوزه زنان داشته و جالب آنکه حاضر نشده نسبت به تصمیمات اتخاذ شده توضیحی را ارائه کند.

قانون پایستگی به سبک درودیان!

درودیان بعد از آنکه از عرصه داوری کنار رفت، از همان روزهای ابتدایی تشکیل کمیته زنان در فدراسیون فوتبال مسئولیت داشت. در دوره مدیریت محمد دادکان بود که در اصلاح انجام شده در ساختار فدراسیون فوتبال، کمیته زنان فعالیت خود را آغاز کرد و خدیجه سپنجی در نقش رئیس کمیته زنان فعالیت می‌کرد. در کنار سپنجی، نادره درودیان فعالیت خود را در فدراسیون فوتبال آغاز کرد و با وجود تغییر و تحولات در سطح رئیس فدراسیون و رئیس کمیته زنان، او نقش ثابتی در ساختار مدیریتی فدراسیون داشت!  در انتظار ورود آقای رئیس

نادره درودیان حتی بعد از آنکه ساختار فدراسیون فوتبال به‌روز رسانی شد و نایب‌رئیس سوم (زنان) به ساختار اضافه شده و دپارتمانی هم به نام دپارتمان زنان شکل گرفت، جایگاهش در ساختار مدیریتی فدراسیون فوتبال تغییر نکرد و در نقش خود فعالیتش را ادامه داد. او در سالیان گذشته قدرت بیشتری به لحاظ مدیریتی در حوزه زنان گرفته و بعد از تشکیل دپارتمان زنان، در نقش رئیس این دپارتمان و دبیر کمیته زنان فعالیت می‌کند.

روزهای خاکستری با مدیریت در سایه

رئیس دپارتمان زنان فدراسیون فوتبال بعد از آنکه مشکلات غیرفوتبالی برای شهره موسوی به وجود آمد، عملاً در نقش نفر اول حوزه زنان در فدراسیون فوتبال قد علم کرد و به مدیران وقت فدراسیون (میرشاد ماجدی و حسن کامرانی‌فر) در زمینه تغییر و تحولات در تیم‌های ملی مشورت‌هایی را ارائه می‌کرد. یکی از جنجالی‌ترین تصمیم‌ها در دوره غیبت نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال، با همکاری درودیان رقم خورد و او به مدیران وقت مشورت داد تا برای هدایت تیم ملی زنان مجدداً به سراغ مریم آزمون بروند و با مریم ایراندوست که موفق به تاریخ‌سازی شده بود، تمدید قرارداد نداشته باشند!

درودیان حتی با تغییرات مدیریتی انجام شده در فدراسیون فوتبال، جایگاهش دست‌نخورده باقی ماند و در ماه‌های آغازین دوره جدید مدیریت مهدی تاج هم او در نقش مشاوره‌ای خود فعالیت خود را دنبال کرد. انتخاب مریم جهان‌نجاتی به عنوان سرمربی تیم جوانان و فروزان سلیمانی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال زنان هم از جمله پیشنهادات مطرح شده از سوی نادره درودیان بود که توسط مدیران بالادستی فدراسیون فوتبال به تایید رسید.

پای ثابت همه سفرها در نقش روانشناس!

دبیر کمیته زنان یا همان رئیس دپارتمان زنان نقشی فراتر از این سمت را هم در این سال‌ها ایفا کرده است. او همواره پای ثابت سفر تیم‌های ملی به کشورهای مختلف بوده و در نقش «روانشناس تیم» نامش در فهرست نفرات اعزامی جای حضور می‌یافت که ادعای این‌چنین بوده که به واسطه مدرک تحصیلی‌اش چنین مسئولیتی را هم پذیرفته است! در تازه‌ترین سفر، نادره درودیان در نقش روانشناس تیم جوانان ایران عازم ویتنام شد تا از نزدیک نظاره‌گر ناکامی تیمی باشد که انتخاب سرمربی آن مستقیماً با نظارت خودِ او انجام شده بود تا بیش از پیش ناکارآمدی‌اش نمایان شود.

نادره درودیان با وجود آنکه بیش از 3 ماه از حضور مریم منظمی در نقش سرپرست نایب‌رئیسی زنان می‌گذرد، به نظر می‌رسد که همچنان قدرت اول تصمیم‌گیری در حوزه زنان است. جالب آنکه در رزومه درودیان در سالیان گذشته ناکامی‌های سریالی در زمینه انتخاب چهره‌های ناموفق در تیم‌های ملی به‌ثبت رسیده اما خبری از تغییر و تحولات در حوزه ریاست دپارتمان زنان نیست و به نظر می‌رسد با وجود گذشت نزدیک به 20 سال همچنان مدیران فدراسیون تمایل به همکاری با درودیان دارند!

در انتظار ورود آقای رئیس

به نظر می‌رسد بیرون ماندن سرمربیان موفقی چون مرضیه جعفری، نیلوفر اردلان، فاطمه شریف، کتایون خسرویار و البته مریم ایراندوست و معصومه جهانچی از چرخه انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال مستقیماً به‌واسطه رابطه نه‌چندان خوب آن‌ها با نادره درودیان بوده است تا نقش کلیدی او بیش از پیش در حوزه زنان نمایان شود. بررسی موشکافانه‌تر انتخاب‌های انجام شده برای چینش کادرفنی تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان نشان می‌دهد که رفاقت با درودیان و تعریف و تمجید از زحمات او در رسانه‌ها بیش از توانایی فنی می‌تواند روی انتخاب یک سرمربی موثر باشد!

همان‌طور که پیشتر در گزارش «سوپراستارهای خانه‌نشین؛ وقتی رابطه به ضابطه می‌چربد» بیان شده بود، روند انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان و البته کارنامه آن‌ها نشان می‌دهد که انتخاب آن‌ها براساس شایستگی بیشتر و رزومه موفق‌تر نیست. مشخص نیست با توجه به این رویه، آیا مهدی تاج شخصاً برای انجام تغییر و تحولات در حوزه زنان ورود خواهد کرد یا همچنان رویه سالیان گذشته تکرار خواهد شد و با وجود حضور مریم منظمی در رأس هرم مدیریتی حوزه زنان، نادره درودیان به فعالیت پررنگ خود در حوزه زنان ادامه داده و روی گرفتن تصمیمات سرنوشت‌ساز بیشترین نقش را خواهد داشت؛ تصمیماتی که اغلب اشتباه بوده و بدون‌شک به مسیر پیشرفت فوتبال و فوتسال زنان ایران آسیب جدی وارد کرده است!

📰 منبع :فوتبال360  📸عکس :فوتبال360

◾️با فوتبالز همراه شوید ◾️فوتبالز را در اینستاگرام دنبال کنید ◾️footballs.women@

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا